Regler og takster

Information om regler, gebyrer og erstatninger

Ansvar og takster

Du er personligt ansvarlig for det, du låner, også hvis du låner det videre til andre, eller hvis andre låner på dit kort.
Materialer der bliver væk eller ødelagt skal erstattes. Erstatningsbeløbet er normalt bibliotekets anskaffelsespris og klargøring.

Hvis du har betalt en erstatning og derefter finder materialet og afleverer det, så får du ikke pengene retur. Men du kan henvende dig til personalet på biblioteket og få lov at få materialet til evig eje.

Du kan ligeledes blive udelukket fra at låne, hvis du gentagne gange har afleveret materialer i beskadiget stand.
Vær opmærksom på, at dvd’er, lydbøger, konsolspil mv. er væsentlig dyrere at erstatte i forhold til almindelig indkøbspris, da biblioteket betaler for rettighederne til at udlåne disse materialer.
Ved erstatning af flerbindsværker kan biblioteket i enkelte tilfælde forlange, at hele værket erstattes.

 Gebyrer ved for sen aflevering

Voksne

Børn

 Lånetid overskredet

20 kr.

10 kr.

 Efter 7 dage

45 kr.

25 kr.

Efter 14 dage 

                      65 kr. 

                     35 kr.

 Efter 30 dage

100 kr.

 65 kr.

Efter 6 uger
Erstatning og klargøringsgebyr

Materialets pris
+ 85 kr. (klargøringsgebyr)

+ 210 kr. (gebyr)

Materialets pris
+ 85 kr. (klargøringsgebyr)
+ 85 kr. (gebyr)

Det er Solrød Kommunes opkrævning der håndterer alle regninger. Hvis du skylder for 50 kr. og derover, får du en regning i din digitale post. Regningen kan du betale i din netbank eller komme forbi Kulturhuset og betale. Betaler du ikke inden betalingsfristen, vil der komme rykkergebyrer på regningen:

For gæld under 500 kr. er rykkergebyret 150 kr.

For gæld over 500 kr. er rykkergebyret 250 kr.
Har du spørgsmål til din regning kan du kontakte Opkrævningen tlf. 56182067.

Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på solbib.dk og i Biblioteket app’en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer/erstatninger på din konto, når du logger ind på hjemmesiden/app’en, selvom du lige har betalt på biblioteket eller via netbank. Læs mere om regler og takster på solbib.dk/reglement.

Læs mere under Ofte stillede spørgsmål

Udlån og aflevering

Det er dit ansvar at tjekke, at materialet er i orden, inden du låner det.
På din udlånskvittering eller i din udlånsstatus kan du se, hvornår lånt materiale skal afleveres. Lånetiden kan forlænges, hvis materialet ikke er reserveret af andre, men højst i 5 låneperioder.

Husk at det er dit ansvar at materialet er korrekt registreret ved aflevering. Tjek derfor altid din kvittering eller lånerstatus inden du forlader biblioteket. Så længe materialet figurerer som udlånt til dig, er du ansvarlig for det. Biblioteket kan i særlige tilfælde sætte grænser for antallet af samtidige lån og reserveringer.

Påmindelser og hjemkaldelser over mail eller sms

Vi tilbyder at sende dig en mail og/eller sms som minder dig om du skal aflevere. Vær opmærksom på at det er dit ansvar at aflevere til tiden - også selvom du ikke modtager beskederne eller overser dem.

Gebyrer kan undgås…

Rettidig aflevering er aflevering i selvbetjeningsautomaten inden lukketid på den sidste afleveringsdag.
Hvis du afleverer for sent, skal du betale et gebyr. Jo længere lånetiden overskrides, desto større er gebyret.
Du vil blive udelukket fra at låne, hvis du skylder 200 kr. eller mere.

Ved overskridelse af afleveringsdatoen gælder:
Hvis man låner flere materialer samtidig og afleverer/fornyer materialerne samlet, vil man få ét gebyr.
Hvis man låner flere materialer samtidig, men afleverer/fornyer materialerne af flere omgange, vil man få ét gebyr pr. aflevering.