Betaling af gebyrer og erstatninger

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger. Vi har ændret betalingssystem fra 1. marts 2022, og derfor er der ændret i måden hvorpå, du kan betale din gæld.

Hvad koster det at aflevere for sent?

Du finder bibliotekets takster og regler her: https://solbib.dk/reglement
Bemærk at du bliver udelukket fra at låne, når der oprettes regning på et materiale og/eller din gæld er 200 kr. og derover. Erstatningsbeløbet er normalt bibliotekets anskaffelsespris og klargøring.

Hvorfor kan jeg ikke længere betale på hjemmesiden og app’en?

Fra 1. marts 2022 skiftes Solrød Bibliotek og Kulturhus betalingssystem, så det nu snakker sammen med kommunens betalingssystem. Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted, for at reducere udgifter og effektivisere arbejdsgange. Samtidig overholder vi også Gældsstyrelsens regler omkring inddrivelse af gæld. Du kan læse mere om Gældsstyrelsens regler for inddrivelse her: https://www.gaeldst.dk/borger/om-gaeld-til-inddrivelse/

Hvordan betaler jeg et gebyr eller erstatning?

Har du gebyrer og/eller erstatninger, kan du betale din regning via din netbank eller komme forbi Solrød Bibliotek og Kulturhus og betale.
Hvis du endnu ikke har fået en regning i din e-boks, kan du betale i Solrød Bibliotek og Kulturhus eller i Solrød Kommunes Borgerservice. Ønsker du at betale via Netbank, skal du vente på din regning i e-boks, hvor der står, hvordan du kan betale.

Jeg har fundet det materiale som jeg har betalt erstatning for.

Hvis du har betalt en erstatning for et materiale og derefter finder materialet og afleverer, så får du ikke pengene retur. Men du kan henvende dig til personalet på biblioteket og få lov at få materialet til evig eje.

Hvordan betaler jeg en regning, hvis jeg ikke har NemID og Netbank?

Hvis du ikke har NemID, fremsendes et girokort med posten, som kan betales i banken. Du er også velkommen til at betale med dankort, mobilepay eller kontant i Solrød Bibliotek og Kulturhus eller i Solrød Kommunes Borgerservice.

Hvorfor står der stadig at jeg mangler at betale?

Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på solbib.dk og i Biblioteket app’en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind på hjemmesiden/app’en, selvom du lige har betalt på biblioteket eller via netbank.

Hvad sker der hvis jeg ikke betaler min regning?

Når du skylder 50 kr. og derover får du en regning i e-boks. Betaler du ikke dine regninger i e-boks løber der ekstra rykkergebyrer på, og i sidste ende vil regningen overgå til Gældsstyrelsen.
Du kan læse mere om rykkergebyrernes størrelse her: https://www.solrod.dk/borger/personlige-forhold/betaling-og-gaeld-til-kommunen

Hvorfor skal jeg betale rykkergebyrer?

Hvis din regning er 50 kr. og derover, så har du fået en regning i e-boks. Hvis vi skal rykke dig yderligere kommer der rykkergebyrer på din regning.

Du kan læse mere om rykkergebyrernes størrelse her: https://www.solrod.dk/borger/personlige-forhold/betaling-og-gaeld-til-kommunen

Hvorfor er jeg min lånerkonto blokeret?

Hvis du oplever at du ikke længere kan få lov til at låne, kan det skyldes at du har tastet din pinkode forkert for mange gange. Det kan også skyldes at du har en regning på et materiale og/eller din gæld er 200 kr. og derover.

Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på solbib.dk og i Biblioteket app’en, og at din lånerkonto bliver låst op. Hvis du har brug for at kunne låne inden da, kan du kontakte biblioteket, som kan låse dig op manuelt.

Jeg forstår ikke, hvorfor jeg har fået en regning

Hvis du har spørgsmål til dine gebyrer eller erstatninger, kan du stadig henvende dig til biblioteket. Hvis det er noget, vi ikke kan svare på, vil du kunne kontakte Opkrævningen: tlf. 56182067
Telefontid: mandag-tirsdag kl. 8.00-14.00, onsdag kl. 10.00– 14.00, torsdag kl. 13.00-18.00

Min regning er sendt til Gældstyrelsen - hvad gør jeg?

Hvis din regning er sendt til Gældstyrelsen og du vil betale, kan du kontakte Opkrævningen i Solrød Kommune: tlf. 56182067
Telefontid: mandag-tirsdag kl. 8.00-14.00, onsdag kl. 10.00– 14.00, torsdag kl. 13.00-18.00