Do It Together

Solrød Bibliotek og Kulturhus er åbent for alle og byder på fordybelse, leg, læring, musik, kunst og kultur. Vær med til at skabe noget fantastisk for og med andre borgere! Læs om Do It Together-konceptet, og find svar på dine spørgsmål nedenfor.

Hvad er Do It Together?

Do it Together er for dig, der ønsker at stable et arrangement til borgere på benene, eller benytte bibliotekets faciliteter sammen med andre. Du har flere muligheder:

  • Mangler du et sted at mødes med din gruppe eller dit fællesskab? Brug bibliotekets lokaler og faciliteter til at samles med andre om en aktivitet, såsom læsekredsmøder, strikkecaféer, brætspilgrupper, forældremøder, m.m.
  • Har du en idé til et arrangement eller en aktivitet? Kontakt os for en snak! Vi tilbyder faglig viden og kan hjælpe med booking, målgrupper, billetter, kommunikation og støtteansøgninger.
  • Ønsker du at dele din viden, eller realisere en god idé? Vi kan vejlede og rådgive, men det er dig, der har ressourcerne til at gennemføre projektet.
Fotografi af biblioteksrummet. I forgrunden ses en masse kasser og platforme, der kan stables og rykkes rundt. Der kan bruges som borde og siddepladser. I baggrunden anes børnebibliotekets gule trappe, og reolerne med børnebøger.

Skal du bruge hjælp til at organisere dit arrangement?

Vi har samlet svar på en lang række spørgsmål du måtte have nedenfor. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du har brug for råd og vejledning til at føre din idé ud i livet!

Hvem kan låne vores faciliteter?

Icon Description

Faciliteterne i Solrød Bibliotek og Kulturhus kan gratis benyttes af alle, så længe aktiviteten ikke er kommerciel. 

Hvis et arrangement eller virksomhed har et kulturelt, oplysende, demokratisk eller pædagogisk sigte, kan man gratis få adgang til faciliteterne. Lokalerne kan ikke lånes til private fester og sammenkomster, eller selskabelige formål som f.eks. foreningsfester. Sæsonudlån til folkeoplysende foreninger er ikke muligt.

Hvad kan man låne hos os?

Icon Description

Havestuen 

Hvis du mangler et sted at mødes med din læsekreds, strikkeklub, studiegruppe, filmklub eller mødes om andre aktiviteter, så kan I låne Havestuen. Havestuen er et mødelokale med borde og stole til 15-20 personer. Der er en 75” skærm og mørklægningsgardiner. 

 

Aktivitetszonen 

Hvis du ønsker at afholde en større aktivitet, som fx foredrag, musikarrangementer, debat, netværksmøder med faglige oplæg, workshops el. lign., kan du låne Aktivitetszonen, som er en del af biblioteksrummet. Der er ikke tale om et aflukket rum, og der vil også være adgang for øvrige brugere af biblioteket. Aktivitetszonen har plads til 40 - 60 siddende publikummer til foredrag og optræden. Antallet afhænger af stoleopsætningen.

 

Udstyr

Udstyret følger bookingen af Aktivitetszonen og skal ikke bestilles separat. Som bruger af Aktivitetszonen er du selv ansvarlig for opsætning og nedtagning af udstyr og stole, samt at det låses forsvarligt væk efter brug. Udstyret er ikke til hjemlån.

Når du låner Aktivitetszonen kan du benytte dig af følgende udstyr: 

  • Scene på 4 m x 2,4 m 
  • Lysanlæg 
  • Mikrofon 
  • 40 klapstole 
  • Digital skærm på 75”, som kan tilsluttes din pc 
  • El-klaver 
  • Flipover og tusser 
  • Trådløs internetadgang

Hvad er betingelserne for at låne bibliotekets faciliteter?

Icon Description
  • Alt benyttet udstyr skal stilles på plads igen.
  • Når du låner faciliteterne, har du pligt til at aflevere dem i samme stand, som da du modtog dem. Viser det sig, at der er behov for ekstra rengøring, kan Solrød Bibliotek og Kulturhus rekvirere rengøringen og sende regningen videre til dig, eller eventuelt din forening.
  • Hvis noget går i stykker, skal du erstatte det. En eventuel erstatning skal dække både materialer og arbejdstimer. 
  • Ved hærværk eller gentagene mislighold, kan du og eventuelt din forening miste retten til at låne vores lokaler. 
  • Solrød Bibliotek og Kulturhus hæfter ikke for brugernes eget udstyr, hvis dette skulle gå i stykker eller mistes.

Se i øvrigt ordenregler for brug og ophold på Solrød Bibliotek og Kulturhus her.

Hvad skal man selv sørge for?

Icon Description

Du er selv ansvarlig for din aktivitet. Solrød Bibliotek og Kulturhus hjælper gerne med råd og vejledning, men du skal selv sørge for følgende:

  • At være tilstede ved arrangementet.
  • At modtage publikum og evt. artist eller oplægsholder. 
  • At opstille stole og tilslutte teknik. 
  • At rydde op efter arrangementet. 

Husk på, at du skal indhente tilladelse fra publikum, hvis du vil dele billeder fra dit arrangement på sociale medier.

Hvordan booker man bibliotekets faciliteter?

Icon Description

Bookingen af faciliteterne foregår via bookingsystemet KMD Booking. Her kan du også se om en ønsket arrangementsdato er ledig. 

Husk at indregne tid til både klargøring og oprydning, når du booker. Første gang du bruger benytter KMD Booking, skal du registrere dig med dit NemID.

Du kan tjekke ledighed og booke vores faciliteter her.

Kan man afholde arrangementer udenfor bibliotekets betjente åbningstid?

Icon Description

Arrangementer kan afholdes indenfor hele bibliotekets åbningstid, også selvom der ikke er bibliotekspersonale tilstede. Afholdes arrangementet i bibliotekets selvbetjente åbningstid, vil der ikke være personale. 

I den selvbetjente åbningstid er dørene låst. For at få adgang skal du scanne dit sundhedskort og taste din pinkode. Vær derfor opmærksom på, om alle deltagere kan komme ind. 

Hav gerne en dørpasser i begge yderdøre. Hoveddørene må ikke tvinges åbne ved hjælp af eventuel dørstopper, og nødudgange må ikke åbnes. 

Biblioteket skal være forladt senest kl. 22.00. Unødig aktivering af alarm og nødstop kan medføre krav om erstatning. 

Lyd- og lysanlæg samt mikrofon er låst inde på arrangementsdagen. Derfor skal du hente en nøgle i den betjente åbningstid før dit arrangement afholdes, hvis det foregår udenfor den betjente åbningstid.

Hvordan håndterer man billetter?

Icon Description

Hvis det er gratis at deltage i dit arrangement, kan tilmelding ske via bibliotekets hjemmeside. 

Hvis du opkræver entré, skal du selv stå for billetsalget. Det skyldes regnskabsmæssige regler. Der findes gratis billethåndteringssystemer på nettet, man kan benytte til sit arrangement.

Kan man få vejledning i at afholde arrangementer?

Icon Description

Du er velkommen til at kontakte os til en dialog om planlægningen af dit arrangement. Vi vejleder også gerne om målgrupper, tidspunkt for afholdelse, billetter, kommunikation mv. 

Kontakt os på mail eller ring til os på 56 18 28 00. 

Hvis vi skal hjælpe med markedsføringen af dit arrangement, skal du sende en kort tekst, samt billeder i høj opløsning til os. Vær opmærksom på evt. ophavsrettigheder. Vi forbeholder os ret til at redigere i materialet.