Derfor er læselyst vigtig

17.07.20
Læs mere om, hvorfor læselyst er godt for dit barn at have med i baggagen.

Tilbage til hovedsiden for Vi læser for sjov!

Det kan være svært at tage det helt alvorligt, når biblioteksansatte insisterer på, at det at læse har masser af fordele. Det skal de jo sige. Men det er ikke desto mindre sandt, og der er masser af fagligt belæg for at sige, at den faglige og personlige udvikling styrkes af frivillig fritidslæsning - med andre ord: læselyst.

Læselyst = Læsefærdighed

I rapporten "Danske unge i en international sammenligning" udført af PISA i 2009 fremgår det, at der er en positiv sammenhæng mellem læselyst og læsefærdighed. Rapporten konkluderer, at disse resultater understreger betydningen af at styrke elevernes positive holdning til læsning.

Læs mere i rapporten "Danske unge i en international sammenligning".

Masser at vinde - intet at tabe

I undersøgelsen "En stærk læsekultur hos børn og unge: Oplæg til en national læsestrategi" udgivet af Tænketanken Fremtidens Biblioteker i 2017, fastlås læsningens øvrige positive effekter:

Læsning styrker den personlige identitetsdannelse. Stimulerer den kritiske sans. Skærper evnen til at fokusere, fordybe sig og tilegne sig viden – udover selvfølgelig at træne den basale evne til at læse og skrive. Alle de kompetencer er helt centrale i en verden, hvor vi bombarderes med store mængder information på daglig basis. Men lige så vigtigt er det at få genåbnet øjnene for læsning som et kulturelt gode og en æstetisk oplevelse – en glæde. I litteraturen danner vi egne billeder, der får os til at se verden gennem andres øjne. Det er en sanselig begivenhed, der rummer både oplevelse og erkendelse – og det fortjener alle at være med til.

Altså:

  • Læsning stimulerer børn og unges forestillingskraft, og gør det muligt for dem at sætte sig ind i andres tanker, erfaringer og livsvilkår. Læsning kan på den måde give en forståelse for, at verden kan se anderledes ud, end den man selv er en del af.
  • Når børn præsenteres for forskellige livssyn og verdner øges deres evne til at reflektere og tænke kritisk. Det er vigtigt i en verden, hvor de – særligt på nettet – mødes af et hav af informationer, de skal kunne navigere i.
  • Læsning træner de læsekompetencer, som er fundamentale for at kunne klare sig i livet. Dels som en grundlæggende forudsætning for at kunne agere selvstændigt i hverdagen, dels som forudsætning for at kunne deltage aktivt i samfundet, klare sig i uddannelsessystemet og senere på jobmarkedet.
  • Læsning skærper evnen til at fokusere og fordybe sig. At læse er en god vej til at styrke opfattelsesevne, hukommelse og ræsonnement.
  • Læsning kan være en æstetisk oplevelse, der giver en unik mulighed for at danne sig egne billeder og forestillinger, som ikke er prædefineret af andre. Læsning som æstetisk oplevelse handler ikke om læseevner og tests, men om en proces, der kan udvide horisonter og skærpe ens sanser, så nye verdner åbner sig.

Læs mere i undersøgelsen "En stærk læsekultur hos børn og unge: Oplæg til en national læsestrategi".

Du er vigtig som forælder

Det aarhusianske forskningsprojekt Read, der kørte mellem 2013 og 2016, bekræftede, hvad mange folkeskolelærere og biblioteksansatte har været overbeviste om i mange år: Du er vigtig som forælder. Læs mere om resultaterne i forskningsprojektet Read.

Uanset hvordan dit barn læser, kan du som forælder for et barn i 2. klasse hjælpe dit barn til at blive en bedre læser ved at læse med dem i 15-20 minutter om dagen. Dit barn bliver bedre til at læse ved at læse meget. Du støtter også dit barns læsning ved fortsat at læse højt for dit barn i bøger, dit barn endnu ikke selv kan læse. Læs mere om, hvordan du hjælper dit barns læselyst og deres læsefærdigheder på vej i pjecen "READ - Sammen om læsning i 2. klasse". Pjecen giver dig håndgribelig vejledning i samlæsning med dit barn.

Tilbage til hovedsiden for Vi læser for sjov!