Først forsvinder Toru Okadas kat, dernæst hans kone Kumiko. Hans søgen efter begge bliver en mystisk, magisk rejse i det japanske samfund og sindets afkroge
Emner
mænd
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Genre
magisk realisme
Emneord
Originaltitel
Nejimaki-dori kuronikure
ISBN
8777248570
Udgave
1. udgave, 2. oplag (2003)
Omfang
635 sider
Forlag
Klim
Målgruppe
voksenmaterialer
På hjemmesiden
- Nyhed
Tag på opdagelse i litteraturens verden
Brug hjemsendelsen og nedlukningen på at få læst flere bøger og udvid din litterære horisont!Læs mere
Anmeldelser
Kristeligt dagblad, 2001-06-22
Kristeligt dagblad, 2001-06-22Jyllands-posten, 2001-06-22
Jyllands-posten, 2001-06-22Information, 2001-06-22
Information, 2001-06-22Politiken, 2001-06-22
Politiken, 2001-06-22Berlingske tidende, 2001-06-26
Berlingske tidende, 2001-06-26Børsen, 2001-06-22
Standart, Årg. 15, nr. 2 (2001)
Politiken, 2004-03-27
Politiken, 2004-03-27Lektørudtalelse
Den japanske kultforfatters 3. bog på dansk. En omfangsrig, fabulerende og associationsrig roman - hans vægtigste indtil nu. En mangefacetteret fortælling, hvor et banalt udgangspunkt fører til uforudsigelige hændelser og læseren drives frem og med. Den nyligt arbejdsløse Toru Okada har sagt op på det advokatkontor, hvor han har været praktisk hjælp. Konen har et tidkrævende job som magasinredaktør, og i sin rigelige fritid får han mystiske opringninger fra en kvinde og støder i sin jagt på konens forsvundne kat i en nabogyde på flere interessante personer i feltet mellem drøm og virkelighed, historiske og personlige hændelser, der fletter sig ud og ind og summerer person og historie op. Fascinationen afhænger af, hvor indstillet man som læser er på at blive forført af forfatteren og hans hovedperson - uden at ane, hvor man kommer hen og hvor man ender. Nogen vil måske finde at historien kan mangle ægte substans. Men han fortæller i en dialogrig og flydende postmoderne stil - enkelt og levende, og det gør at i hvert fald undertegnede gerne hopper på. Murakami virker måske ikke særlig japansk - men han er nok typisk for den nye vestligt orienterede stil, der integrerer den orientalske billedrigdom og beroelse med vestens fortælleform