LIX og den første læsning

Når dit barn skal starte med at læse bøger, er det allervigtigste at vælge nogle bøger med indhold, som barnet interesserer sig for eller gerne vil læse om.

Sværhedsgraden er dog også vigtig, når det drejer sig om læseglæde. Bogen må endelig ikke være for svær. Ideelt set skal barnet kunne læse 90-95 % af tekstens ord. 
Lix- og let-tal fortæller noget om, hvor svær en tekst er at læse, og tallene bruges til letlæsningsbøger. Mange forlag bruger ét af tallene, og nogle bruger begge. Tallene kan ses enten forrest eller bagest i bogen. Nogle forlag vælger dog ikke at anføre hverken lix- eller let-tal. 

Lix-tal
Lix står for læsbarhedsindex. Det laveste lix-tal er 3. Lix-tallet udregnes ud fra:
•    Antal ord
•    Antal hele sætninger
•    Antal lange ord med over 7 bogstaver

En bog med mange ord, lange sætninger og mange lange ord vil derfor have et højt lix-tal. Lix-tallet tager ikke hensyn til billedstøtte, eller hvor mange gange det samme ord bliver gentaget. Lix-tallet er ikke optimalt og nuanceret nok under lix 10. Det vil derfor være bedst at rette sig efter let-tal ved de allerletteste bøger. 

Let-tal
Let-tal står for læseegnethedstal. Det laveste let-tal er 4 og det højeste er 21. 

Let-tallet udregnes ud fra:
•    Antal ord
•    Antal lange ord med over 6 bogstaver
•    Antal ord i den længste sætning
•    Syntaktiske træk (sætningsopbygning, negationer, forkortelser, førnutid, førdatid m.m.)
•    Antal sider
•    Billedstøtte
•    Ordgentagelser

Let-tallet er særligt velegnet til de letteste bøger. Det er faktisk opfundet, fordi lix-tallet ikke er godt nok i forhold til de allerletteste bøger. To bøger med samme lix-tal kan f.eks. godt have to forskellige let-tal, fordi let-tallet tager mere hensyn til ordgentagelser, billedstøtte m.m.

Knytnævereglen
Det er vigtigt at huske, at lix- og let-tal altid kun er vejledende i forhold til en bogs sværhedsgrad. For at sikre, at et barn forstår teksten, er det en god idé at tale om indholdet og få barnet til at genfortælle handlingen. 
En anden mulighed er at bruge ’Knytnævereglen’ eller ’5-finger-reglen’: 

  • Slå op på en tilfældig side i bogen.
  • Lad barnet læse siden og bøje en finger for hvert ord, det ikke kan læse.
  • Hvis alle håndens fem fingre er bøjet samen til en knytnæve, når hele siden er læst, er bogen for svær, og bogen kan ”bokses væk” med knytnæven.
  • Hvis to-tre fingre er bøjet sammen, er bogen lige tilpas i sværhedsgraden.

Lad barnet læse bøger med et indhold, som det interesserer sig for. Giv gerne barnet flere bøger at vælge imellem, så det får indflydelse på valget af bøger.